הפוך לעמוד הבית
מכון התקנים הישראלי  מכון התקנים הישראלי
wfeo  World Federation
of Engineering Organizations
מנורה מבטחים פיננסים   מנורה מבטחים פיננסים
הבנק הבינלאומי הראשון  הבנק הבינלאומי

שערי
חליפין
שינוי אחרון: 17.10.2017
יחידות מטבעהשער
סל המטבעות
דולר3.509
אירו4.129
ליש"ט4.629
100 יין3.129

סקירה אודות יום עיון בנושא כטב"מים, בית חיל האוויר, הרצליה, 7.1.09
מאת: אלי תבור
ביום עיון מרתק בנושא כטב"מים-כלי הטיס הבלתי מאוישים, שערך ענף האווירונאוטיקה בלשכת המהנדסים, נסקרו העבר, ההווה והעתיד של התחום.

מה עושים הכטב"מים בעזה ?
"קיים עדיין פער אדיר בין הטכנולוגיות הקיימות בתחום כלי הטיס הבלתי מאוישים לבין ההפעלה המבצעית שלהם בשטח", כך אמר תת-אלוף מיל'אסף אגמון, מנכ''ל מכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל, בסיום יום העיון, שהתקיים בשבעה בינואר בבית חיל האוויר בהרצליה.

יום העיון נערך בשיתוף פעולה בין ענף האווירונאוטיקה של אגודת מהנדסי מכונות בלשכת המהנדסים והאדריכלים לבין מכון פישר, שנוסד על-ידי עמותת חיל האוויר, המאגדת את פורשי שירות הקבע של חיל האוויר במטרה לפתח את נושאי החשיבה והשיח הציבורי במדינה בנושאי התעופה והחלל. ביום העיון השתתפו כ-170 מהנדסים, אנשי אקדמיה ותעשייה, העוסקים בתחום הכטב''מים, ולמעשה נכחה בו רוב קהילת המפתחים של נושא המערכות המוטסות הלא מאוישות בישראל, שהיא בין המובילות בעולם בתחום זה.

המונח כטב''ם
- כלי טיס בלתי מאויש -
מחליף את המונחים הקודמים שהיו נהוגים בתחום זה, כמו מזל''ט - מטוס זעיר ללא טייס, או מל''ט - מטוס ללא טייס. כעת אף שוקלים לשנות את המונח למכטב''ם - מערכת כלי טיס בלתי מאוישת, לאור השינוי שחל במונח זה לאחרונה גם בחו''ל.
היה זה רק טבעי, שלאור העובדה שיום העיון נערך בעיצומה של המלחמה בעזה, בה מופעלים כטמב''מים רבים של צה''ל, הייתה התעניינות מיוחדת בסקירתו של תא''ל אגמון על האתגרים שבהפעלה המבצעית של כלי טיס בלתי מאויישים. אולם אגמון נאלץ לאכזב במידה מסוימת את המאזינים. "לחיל האוויר יש כמה משימות'', הסביר. "האחת מהן היא הגנה על שמי המדינה, הדורשת הפעלה מהירה של כלי טיס. אני לא רואה שבטווח הבינוני יהיו לנו כטב''מים למטרה זו. המשימה השנייה היא השגת עליונות אווירית על האויב. גם כאן אני לא רואה אפשרות הפעלה של מטוסים ללא טייסים, אלא בשילוב עם כלים מאויישים. בתחום התקיפה כבר היום יש לאמריקאים שני סוגי מל''טים שמיועדים לתקיפה. אלה הם מטוסי קרב ללא טייסים. לוקחים מטוסי קרב קיימים והופכים אותם למטוסים ללא טייסים. לנו אין כלים כאלה.. הכטב''ים שבשירות חיל האוויר פועלים בעיקר במשימות עזר, כמו מודיעין, ממסר, לוחמה אלקטרונית ועוד. לדעתי, נעשה שגיאה אם לא נשאיר גם כלים מאוישים במשימות כאלה''. בהמשך אמר אסף אגמון: "גם בהטסת והובלת כוחות לא יהיה כנראה בעתיד הקרוב תפקיד לכטב''מים. כאן הבעיה היא בעיקר פסיכולוגית. אני לא רואה אנשים עולים על כלי טיס בלתי מאוישים ויוצאים למשימה קרבית. המשימה העיקרית של המטוסים הבלתי מאוישים שלנו היא בפעילות משותפת עם המטוסים המאוישים במשימות מודיעין בזמן אמת, בהטעיה ובבדיקה של מה קרה למטרה לאחר שהותקפה". את הרצאתו סיכם אגמון במסקנה, כי תפיסת ההפעלה של הכטב''מים בצה''ל היא שצריכה להוביל את ההתפתחות הטכנולוגית של כלי הטיס הבלתי מאוישים בישראל. "הכטב''מים פותחים אפשרויות מבצעיות המחייבות תפיסת הפעלה מתאימה תוך עדכונה באופן שוטף", אמר אגמון. "התעשייה והאקדמיה חייבות להיות משולבות באתגרים המבצעיים הצבאיים. הניסיון המבצעי שהצטבר בעולם ובישראל מאפשר עיצוב תפיסות הפעלה מתקדמות, אבל צריך לזכור שהניסיון שהצטבר בתחום זה הוא עדיין מוגבל ביחס לניסיון המבצעי שהצטבר בפלטפורמות המאוישות''.

ישראל מובילה בעולם בתחום
רוב ההרצאות והסקירות שהושמעו ביום העיון התייחסו דווקא להיבטים האזרחיים של ההתפתחות הטכנולוגית בתחום הכטב''מים. עמנואל ליבן, יו''ר אגודת מהנדסי המכונות בלשכה, שהיה בין המברכים את המשתתפים, אמר שהעובדה שיום העיון מתקיים כאשר צה''ל מצוי במלחמה בעזה דווקא מוכיחה את העוצמה והחיוניות של ישראל, שתמשיך להיות גורם מוביל בעולם בתחום פיתוח המל''טים. גם יאיר דובסטר, מנכ''ל מפעל מל''ט של התעשייה האווירית, הדגיש כי "ישראל מובילה ותמשיך להוביל את התחום הזה בעולם ובמלחמה הנוכחית יש השתתפות בלתי רגילה של כטב''מים במערכה. הדברים הגיעו עד כדי כך שכיום יש כבר שמכנים, דרך בדיחה, טייס של אפ-16 כמי שמטיס 'כטב''ם מאויש'.''

לפני ההרצאות ניצבו משתתפי יום העיון בדקת דומייה לזכר קורבנות וחללי המלחמה בעזה. לאחר מכן העניקו עמנואל ליבן, יו"ר אגודת מהנדסי מכונות ועקיבא פלד, יו''ר ענף האווירונאוטיקה באגודת מהנדסי מכונות, תעודת הוקרה לד''ר דוד הררי, נשיא חברת EAT-European Advanced Technologies חברת הבת של התעשייה האווירית באירופה, העוסקת בהרחבת הפיתוח העסקי של התעש''א באירופה בנושאים שונים.
ד''ר דוד הררי, שהצטרף לתעשייה האווירית בשנת 1970, מונה בשנת 1977 כמנהל תוכניות הפיתוח והייצור של מערכות המל''טים והיה אחראי על פיתוח המערכות הראשונות בתחום זה. בשנת 1981 היה חתן פרס ישראל על תרומתו לבטחון המדינה. בשנת 1988 ייסד את מפעל מל''ט של התע''א וניהל אותו עד שנת 1993, אז עבר לנהל את הפיתוח העסקי בחברה. משנת 1997 ועד למינוי לתפקיד באירופה היה הררי אחראי על הפיתוח של התעש"א במעמד סגן סמנכ''ל החברה. הררי הודה במלים נרגשות על קבלת ההוקרה ואמר: קיבלתי הרבה תעודות בחיי, אבל זו החשובה והיקרה ביותר ללבי''.

הררי נשא את הרצאת הפתיחה ביום העיון. תחת הכותרת "כל ההתחלות...'' סיפר על השנים הראשונות של פיתוח המל''טים בארץ . "בתחום הזה'', אמר, "אנחנו מדינה גדולה. הגדולה של הכטב''ם היא הדמיון האנושי. ההתחלות היו קשות. הייתי בר מזל להיות בין המיידים של התחום כמה ימים לאחר תחילת מלחמת יום הכיפורים. האמת היא שכבר במלחמת ההתשה, בשנים 1969-1968 השתמשנו בטיסנים שהעבירו לנו צילומי אוויר. כבר בשנת 1981 היה שימוש מבצעי ראשון במל''ט, כאשר צילמנו באופן סודי את לבנון, אבל באותה שנה אפילו אהוד ברק לא התייחס לנושא ברצינות. אנחנו המשכנו לפתח אבל רק אחרי מלחמת המפרץ ב1991- עשר שנים אחרי שהמל''ט היה כבר אצלנו בשימוש מבצעי, התחיל העולם להבין את התועלת של הדבר הזה''. בסיום סקירתו אמר הררי, כי הדגש מושם עתה על פיתוח כטב''מים לתחום האזרחי. "הנושא עדיין לא חדר מספיק לתחום האזרחי", אמר. "יש הרבה משימות שניתן להשתמש בהם בכטב''מים בתחום האזרחי. כך, למשל, אם חברות הביטוח והביטוח הלאומי היו מממנות למשטרה פיתוח כטב''מים להסדרת תנועה ולמניעת תאונות דרכים הן היו חוסכות סכומי עתק בתשלום פיצויים למבוטחים''.

בהרצאתם המשותפת בנושא "מהתעשייה לאקדמיה ובחזרה'', תיארו המרצה דרור ארצי, איש רפא''ל והטכניון, והסטודנט לשעבר עידו פרבמן, כיום מהנדס ברפא''ל, פרויקט ספציפי שנעשה במסגרת הפקולטה להנדסה אווירונאוטית וחלל בטכניון - פיתוח כטב''ם בתהליך זהה לזה שנעשה בחיים האמיתיים בתעשייה.

עקיבא פלד, יו''ר ענף אווירונאוטיקה בלשכה, הקריא את סקירתו של מרק אוקרנט, איש התעשייה האווירית, על פיתוח מל''טים לשימוש אזרחי באירופה. הסקירה התייחסה לכמה מיזמים העוסקים בפיתוח טכנולוגיות חדשות, כניסה לתחום האווירי האזרחי והרישוי של מערכות כטב''מים כדי לאפשר שימוש בהם למשימות אזרחיות.

שילוב בין כטב''מים צבאיים ואזרחיים
המושב השני של יום העיון, בהנחייתו של סגן אלוף יואב עצמון, ראש ענף מל''טים במפא''ת, משרד הביטחון, הוקדש כולו לשימוש האזרחי בכטב''מים. ד''ר ערן שנקר, ראש המרכז למחקרי רפואת תעופה וחלל במכון פישר הירצה על "קונספט המרל''ט'' - המסוק הרפואי ללא טייס לאספקת ציוד רפואי ולפינוי אווירי. קונספט זה מפותח כעת במכון פישר בשיתוף עם גורמים מהתעשייה הישראלית. לנושא זה התייחסה גם הרצאתו של ד''ר רפי יואלי, מנכ''ל חברת "אורבאו איירונאוטיקס'' הישראלית, שכבר פיתחה ומייצרת דגמים של כלי טיס בעלי רוטורים פנימיים (Fancrafts) ובחודשים הקרובים עומדת לבצע טיסת ניסיון של כלי טיס לא מאוייש כזה, המיועד לחילוץ פצועים משדות קרב.

יונה לוי, ראש פרויקט "סקאיימאסטר'' במפעל מל''מ של התעשייה האווירית, מערכת המיועדת לשיפור הבטיחות בתעופה, הציג את ביצועי המערכת שלה פוטנציאל שיווקי רב, במיוחד באירופה. המערכת משלבת נתוני טיסה של מטוסים צבאיים במערכות בקרה אזרחיות, ובכך מסייעת לבטיחות הטיסה, במיוחד באזורים של תחבורה אווירית צפופה. המערכת משלבת מרכיבים ממערכת "אהוד'' של מפעל מל''מ, המשמשת לתחקור ואימון של קרבות אוויר במטוסים צבאיים, וכן כטב''מים לתצפיות, מודיעין ותקשורת.

מיכאל עלוש, מנהל כשירות טיסת מל''טים במפעל מל''ט של התעשייה האווירית, שזכה ביוני 2008 בצרפת לפרס יוקרתי על תרומתו לשילוב כטב''מים בתעופה האזרחית, הירצה על תוכניות הרישוי האזרחי לכלי טיס אלה, המיועדות לאפשר את שילובם בקווי התעופה הבינלאומיים.

המושב השלישי, שעסק בפתרונות ההנדסיים לבעיות הצצות ועולות בפיתוח כטב''מים, בהנחייתו של עובדיה הררי, יו''ר מועצת המנהלים של חברת "אורבאן איירונוטיקס'', נפתח בהרצאתו של מהנדס עמנואל ליבן, יו''ר אגודת מהנדסי מכונות, (בתמונה משמאל) בנושא מערכות ההנעה לכטב''מים. ליבן הציג את סוגי מערכות ההנעה השונות בהן משתמשים להטסת כלי הטיס הלא מאוישים, את הדרישות מהן, את מעלותיהן ואת חסרונותיהן. כמו כן הוא פירט את הפיתוחים העתידיים הצפויים בכל אחת ממערכות אלה לשם שיפורן. "עיקר הפעילות בתחום הנעת כטב''מים בארץ מתמקדת בהנעת בוכנה ובהנעה חשמלית", אמר ליבן. "יש לפתח ידע והבנה לעומק בתחומי הנעה נוספים, שאינם מפותחים עדיין בהיקף נרחב בארץ''.

יונתן רייף מחברת "אלביט מערכות'', הירצה על פיתוח מנוע מל''ט ישראלי חדש, מנוע ואנקל המבוסס על מנוע 802 של החברה, שצבר כבר אלפי שעות טיסה בקרב. הוא פירט את ההבדלים בין המנוע החדש לישן והציג את ביצועיו של מנוע החדש.

ידידיה בנטולילה, אף הוא מ''אלביט מערכות'', הירצה על הקשיים שבהטסת כטב''מים בתנאי מזג אוויר גרועים, תוך התמודדות עם הפרעות אווירודינמיות הנובעות מרוחות חזקות, מגשם ובעיקר מהקרחה. לאחר הצגת הבעיות הוא הציג גם את הפתרונות להתמודדות עימן. |

את ההרצאה המקצועית האחרונה ביום העיון, לפני הרצאתו המסכמת של תא''ל אסף אגמון, בנושא "כיווני ההתפתחות של המל''טים'', נשא מהנדס שלמה צח, ראש מינהל תוכניות מתקדמות ומדעי הטיסה במחלקת ההנדסה בתעשייה האווירית. צח, שהיה בין מייסדי ומפתחי תוכנית המל''טים בתעשייה האווירית, סקר את התפתחות הכטב''ים מאז שנת 1896 כאשר חלוץ התעופה האמריקאי, סמואל לאנגלי, הטיס לראשונה מטוס ללא טייס מעל נהר הפוטומאק למרחק של 1,200 מטרים באמצעות מכשיר להפרחת כלי טיס מספינה שאין בה סיפון המראה, והוכיח בפעם הראשונה, שמכונת טיסה הכבדה מהאוויר יכולה להתרומם באוויר ולטוס ביציבות. את תחילת המהפכה העולמית בתחום הכטב''מים בעולם מקבע שלמה צח בשנת 1982, כאשר נציג צבא המארינס האמריקאי הגיעו לארץ וביקשו לפתח יחד עם התעשייה האווירית את המל"ט "פיוניר''. "מאז הטכנולוגיה התחילה לצמוח והיינו צריכים להתחיל לשכנע את הלקוחות הפוטנציאלים לקבל אותה'', אמר צח. בהמשך סקר צח את התפתחות הכטב''מים בעולם, כשהוא מציין שארה''ב, שפיגרה אחרי ישראל בפיתוח כלי טיס אלה, כבר השיגה את ישראל. "אירופה מצטרפת למועדון הכטב''מים ואפילו סין מנסה לתפוס עמדה בתחום", אמר צח. לדבריו, בתעשייה האווירית מעריכים, שבעתיד ייבנו מטוסי תובלה, מטוסים סילוניים קטנים ומטוסים אישיים - כולם ללא טייסים - ובתעשייה האווירית כבר מתחילים לתכנן מטוסים כאלה בשותפות עם אוניברסיטאות וחברות אחרות. "אני מאמין, שלא ירחק היום שבו נוכל להיכנס למטוס, להתישב, לומר למטוס לאן אנחנו רוצים להגיע והוא כבר ייקח אותנו לשם במהירות ובביטחון''.
שלח לחבר
שתף





 

 

 

 

 

 
Google