הפוך לעמוד הבית
מכון התקנים הישראלי  מכון התקנים הישראלי
wfeo  World Federation
of Engineering Organizations
מנורה מבטחים פיננסים   מנורה מבטחים פיננסים
הבנק הבינלאומי הראשון  הבנק הבינלאומי

שערי
חליפין
שינוי אחרון: 17.10.2017
יחידות מטבעהשער
סל המטבעות
דולר3.509
אירו4.129
ליש"ט4.629
100 יין3.129

"רכבי סיור אוטונומיים לא מאוישים משולבים בפעילות מבצעית של צה"ל"

מאת: אלי תבור

צה''ל ומשמר הגבול החלו להשתמש לאחרונה בפעילות המבצעית שלהם בכלי רכב אוטונומיים לא מאויישים לאורך הגבול באיזור עוטף עזה וכן לאורך קטעים של גדר ההפרדה בגדה המערבית. כך נמסר בכינוס השנתי לבדיקות לא הורסות, שנערך מטעם הענף לבדיקות לא הורסות באגודת מהנדסי מכונות בלשכת המהנדסים  ב-26.3.09 במלון "דניאל'' בהרצליה.

בפתיחת הכינוס הירצה מהנדס אוהד צוברי, מהנדס מערכות בחברת "ג'יניוס'' הישראלית, על רכבים אוטונומיים והציג לראשונה בפירוט מלא, בלוויית צילומים, את רכב הסיור האוטונומי "גארדיום'', שהיא המערכת הקרקעית הלא מאויישת הראשונה מסוגה בעולם שהוכנסה כבר לתפעול מבצעי.

בתמונה משמאל:
מהנדס אוהד צוברי, מהנדס מערכת מצוות הפיתוח של הרכבים האוטונומיים של חברת "ג'יניוס''. 

בתמונה למטה: ה''גארדיום'', רכב השטח האוטונומי הלא מאויש שפיתחה חברת "ג'יניוס'', שהוכנס לאחרונה לשימוש מבצעי בצה''ל ובמשמר הגבול, מוצג בתערוכה בישראל.

 

 

 

 

 

 





ה"גארדיום''
, שניתן לדמותו למזל''ט - מטוס זעיר ללא טייס - הוא רכב זעיר ללא נהג, המצוייד בשפע של חיישנים, מצלמות ומערכות מתחוכמות, ובמקרה הצורך ניתן גם לציידו בכלי ירייה, שניתן להשתמש בו במשימות צבאיות, כמו סיור לאורך קווי גבול וגדרות מערכת, וגם במשימות אזרחיות, כמו הגנה על נמל התעופה הבינלאומי נתב''ג. בתחום הצבאי הוא משרת כבר את צה''ל בפעילות סיור ומעקב בפטרולי גבול לאורך ציר עוקף עזה וכן למשימות תצפית, זיהוי אוייב, זיהוי מקורות ירי, גילוי מטענים, פתיחת צירי תנועה ומארבים. ניתן לשלבו גם בפעילות קרבית, במיוחד במשימות של אספקה לוגיסטית, על מנת להוביל מזון ותחמושת למקומות מסוכנים בשדה הקרב ללא סיכון חיי חיילים ואפילו לפנות משם נפגעים. הרכב הרובוטי הזה, המסוגל לנוע בתנאי קרקע קשים ומזג אוויר מכביד תוך עקיפת מכשולים קשים, אמור להחליף בעתיד את הסיורים והפטרולים המאויישים ובכך למנוע סיכון חיי חיילים מירי, מוקשים ומטעני צד.

בתמונה למטה: איור הממחיש כיצד פועל ה''גארדיום'' ליד גדר גבול. חיישני הרכב האוטונומי מזהים חמושים המתקרבים אל הגדר ומודיעים על כך למפעיל. הרכבים מוזנקים לעבר החמושים ותוך שתי דקות מקיפים אותם


 

 

 

 

 

 

 

 

 





הרכב הרובוטי "גארדיום'', שכבר זכה בצה''ל לשם הקיצור כרב''מ - כלי רכב בלתי מאוייש -מיוצר על-ידי חברת "ג'יניוס'', חברה משותפת של "אלביט מערכות'' ושל התעשייה האווירית, שהוקמה במיוחד כדי לפתח כלי רכב אוטונומיים, שהם דו-תכליתיים, שכן ניתן להפעילם עצמאית וגם כשהם מאויישים.

הדבר הבא בתחום הצבאי - ה''גארדיום'' - פותח במשך כמה שנים ועבר כמה וכמה גלגולים עד למוצר הסופי, כאשר המערכות המתוחכמות השונות שלו פותחו וייוצרו בנפרד על-ידי "אלביט מערכות'' והתעשייה האווירית. ''ג'יניוס'' היא החברה שמרכזת ומרכיבה את המערכות על גבי ה''תום קאר'', רכב שטח קליל מתוצרת ישראלית. כבר בשנת 2004 השתתף דגם מוקדם של ה''גארדיום'' בתחרות רכבי שטח אוטונומיים שנערכה בארה''ב וזכה בה במקום השני הכללי. בינואר 2005 הוצגה יכולתו המבצעית המוצלחת בפני צה''ל, ומאז הוכנסו בו לא מעט פיתוחים, שכלולים ומערכות חדישות. בשנה שעברה נערך פיילוט של הרכב למערכת לא מאוישת לאבטחת מתקנים בנתב''ג והשנה הוחל בהפעלתו המבצעית בצה''ל. בעתיד, כאשר יהיו בידי צה''ל מספיק רכבים אוטונומיים מסוג זה ואחרים, ניתן יהיה לשלבם גם בפעילות קרבית כתת-מערכות של שליטה ובקרה, משולבות בפעילות מזל''טים ומסוקים, לצרכי סיור, לחימה וסיוע.

מעלתו העיקרית של ה''תום קאר'', הרכב שנושא עליו את כל המערכות המתוחכמות היא, לדברי אוהד צוברי, "עבירותו המדהימה''. במקור היה ה''תום קאר'' רכב זעיר עם דיפון קל במשקל 600 ק''ג, שתוכנן לשאת שני אנשים במהירויות נמוכות לתקופות קצובות בבטיחות מירבית. בגירסת ה''גארדיום'' שוקל ה''תום קאר'' 1,230 ק''ג והוא בעל דיפון משוריין, חסין כדורים. הוא מסוגל לשאת מטען עד למשקל של 300 ק''ג ולנוע עד למהירות של 60 קמ''ש. 

מערכת תפעול של ה''גארדיום'' כוללת, לדברי אוהד צוברי, שני רכבים ומספר מערכות הנשלטות מעמדת שליטה ובקרה נייחת או ניידת. עמדת השליטה, שיכולה להיות מרוחקת למדי מזירת הפעולה של הרכב האוטונומי, מתוכננת לשני מפעילים ויש בה מחשב בקרה ומחשב שליטה. מחשב השליטה מצויד בהגה עגול, שבאמצעותו יכול המפעיל "לנהוג'' מרחוק ברכב ולכוון אותו למשימתו, וגם בבלמים באמצעותם הוא יכול לבלום את הרכב לבלימת חירום. אולם ה''גארדיום'' מצוייד גם במערכות ניווט עצמאיות וזיהוי מכשולים, באמצעותן הוא יכול לנווט את דרכו בעצמו בהתאם למטרה המוכתבת לו מראש ולעקוף מכשולים בלתי עבירים.
בתמונה: שני רכבי "גארדיום'' של חברת "ג'יניוס'' בצבעי הסוואה



 

 

 

 

 

 

 


ל''גארדיום'' יש אפשרות תצפית פנורמית של 360 מעלות באמצעות מצלמות נהיגה ליום וללילה, מצלמות היקפיות, מצלמות מעקב, חיישני לייזר ומכ''ם. המערכות האקוטיות ביותר שלו, הסביר אוהד צוברי, הן מערכות התקשורת המאפשרות לעמדת השליטה והבקרה להיות בקשר רציף עם הרכב לקבל ממנו מידע ולהעביר לו הוראות ופקודות. ה''גארדיום'' מצויד גם במערכת אודיו משוכללת המסוגלת להאזין ולקלוט את כל הקולות, האותות והרעשים בסביבתו. כמו כן יש בה מערכת כריזה המאפשרת להשמיע פקודות מעמדת השליטה, טשטשת לסיור בשבילי טשטוש, מערכת לפיזור גז מדמיע ותרנים המסוגלים להתרומם ולהרים מצלמות עד לגובה של 3.5 מטר למטרות תצפית וגילוי מקורות ירי. בין שאר המערכות מותקנות בו גם מערכות לגילוי מטעני נפץ ולזיהוי אנשים בטווחים ארוכים.

 

















בתמונה למעלה:
ה''גארדיום'' במשימת אבטחה של מסלולי נמל תעופה

על מנת להעניק לרכב האוטונומי בטיחות מירבית פותחה עבורו מערכת בטיחות על גבי מערכת פניאומטית. לפני שאושר לתפעול מבצעי בצה''ל עבר הרכב סדרה ארוכה וממושכת של מבחנים בתנאי סביבה קשים, בטמפרטורה של 55 מעלות צלזיוס, בתנאי לחות, רטיבות, חול ואבק קשים ביותר.

לדברי מהנדס אוהד צוברי ה''גארדיום'' הוא "הדבר הבא'' בתחום הצבאי, פריצת-דרך משמעותית ביותר בתחום הרכבים האוטונומיים, שבו עוסקות חברות רבות בעולם. מלבד היותו כלי רכב מציל חיים הוא פותח בפני ישראל גם אפשרויות ייצוא חדשות למטרות אזרחיות וצבאיות גם יחד.




 

 

 

 

 


 

בתמונה: שר הביטחון, אהוד ברק, בוחן את ה''גארדיום'' שהוצג בתערוכת "יורוסאטורי'', תערוכת הלוחמה היבשתית שנערכה בחודש יוני 2008 בפאריז.

שלח לחבר
שתף





 

 

 

 

 

 
Google