הפוך לעמוד הבית
מכון התקנים הישראלי  מכון התקנים הישראלי
wfeo  World Federation
of Engineering Organizations
מנורה מבטחים פיננסים   מנורה מבטחים פיננסים
הבנק הבינלאומי הראשון  הבנק הבינלאומי

שערי
חליפין
שינוי אחרון: 1.12.2017
יחידות מטבעהשער
סל המטבעות
דולר3.488
אירו4.152
ליש"ט4.706
100 יין3.103

גילויים בכינוס השישי לחלפים ומערכות לרכב, מלון השרון, הרצליה, 4.6.09

מאת: אלי תבור

כשליש מהרכבים המעורבים בתאונות בישראל היו מעורבים בתאונות קודמות ולא נבדקו כראוי

מדי שנה מתרחשות בישראל בין 300 ל-400 אלף תאונות רכב. בבדיקת הרכבים שהיו מעורבים בתאונות אלה התברר, כי 36% מהם כבר עברו תאונת דרכים בשנתיים-שלוש שקדמו לתאונה בה היו מעורבים. חלק ניכר מרכבים אלה לא עברו כלל את הבדיקה היסודית, (בדיקה 306) שאותה מחוייבים לעבור רכבים שהיו מעורבים בתאונות. חלק נכבד מרכבים אלה לא היו ראויים כלל לעלות על הכביש לאחר שעברו את התאונה הראשונה.

"זהו נתון מדהים'', אמר מהנדס שמואל בן-ארי, יו''ר הענף להנדסת רכב באגודת מהנדסי מכונות בלשכת המהנדסים, בדברים שנשא בפני משתתפי הכינוס השישי לחלפים ומערכות רכב של הענף להנדסת רכב שנערך במלון "השרון'' בהרצליה ב-4.6.09. "כלי רכב שעוברים תאונה קשה חייבים לרדת מהכביש'', הוסיף ואמר בן ארי, "אבל במצב הקיים כיום, חלק ניכר מהם מתוקנים בשטחי הרשות הפלסטינית או במוסכים בלתי מורשים בישראל, עולים על הכביש ומסכנים את בטיחות הנוהגים והנוסעים בכבישים''.

על כך הוסיף ואמר סגן-ניצב יוסי כהן, סגן מפקד יחידת אתגר למלחמה בגניבות רכב במשטרת ישראל, שהירצה אף הוא בכינוס: "מאות אלפי כלי רכב שעברו תאונות והיו חייבים לרדת מהכביש, נעים בכבישי ישראל. זהו הגורם העיקרי לגניבות רכב בישראל, שכן כל שיקום רכב כזה, שעבר תאונה וניזוק קשות, מחייב גניבת כלי רכב מקביל בישראל, כדי ליטול ממנו חלפים לשיקום הרכב שניזוק''.

לדברי סנ'צ יוסי כהן, "פשיעת הרכב בישראל היא פשיעה מאורגנת, הנובעת ממניעים כלכליים טהורים. הביקוש לחלקי חילוף זולים הוא הגורם המרכזי לגניבות הרכב. פשיעה זו גורמת לכלכלת המדינה נזק של כ-1.4 מיליארד ש''ח בשנה, והיא מהווה סכנה בטחונית, בטיחותית וכלכלית. כ70% מהרכבים הגנובים עוברים לתחום הרשות הפלסטינית, אך מלבדם יש מאות מוסכים בלתי מורשים בישראל. זהו מצב בלתי אפשרי''.
בתמונה מימין: מהנדס שמואל בן ארי, יו''ר הענף להנדסת רכב באגודת מהנדסי מכונות, מגיש תעודת הוקרה מטעם הלשכה לסגן ניצב יוסי כהן, סגן מפקד יחידת אתגר למניעת גניבות רכב במשטרת ישראל.

יחידת אתגר
, שהוקמה לפני כשלוש וחצי שנים, הצליחה להביא לירידה משמעותית בתחום גניבות הרכב בישראל. "בשנת 2008 נעו בכבישי ישראל 2.7 מיליון כלי רכב'', מסר סנ''צ כהן. אם בשנת 2006 נגנבו בישראל 100-110 כלי רכב ביום, הרי שכיום נגנבים רק כ-56 כלי רכב ביום. זוהי ירידה שאין לה אח ורע בעולם המערבי. עשינו זאת בעזרת מספר יוזמות חקיקה שיזמנו, כמו איסור תיקון כלי רכב בשטחי הרשות הפלסטינית וצו המאפשר למשטרה לפעול נגד גנבי רכב בתוך שטחי הרשות הפלסטינית. אנחנו מאתרים שם משחטות כלי רכב ויחד עם המינהל האזרחי בשטחים נכנסים למשחטה, שיש בה מאות כלי רכב גנובים, ומרסקים את כל המכוניות שם במכבשים. בקרוב אנחנו עומדים להתחיל לפעול בהיקף נרחב גם נגד המוסכים הבלתי מורשים הפועלים בשטחים ובישראל''.
בתמונה משמאל: קציני יחידת אתגר למניעת גניבות רכב במשטרת ישראל, שהשתתפו בכינוס הרכב

פיצויים לגורסי רכב ישן
הענף להנדסת רכב באגודת מהנדסי מכונות עבר מאירגון כינס שנתי לאירגון שני כנסים בשנה. האחד מהם מוקדש כולו להנדסת רכב והשני, כמו זה שנערך בארבעה ביוני השנה, מוקדש לחלפים ומערכות רכב. ההשתתפות בכינוס הייתה מעל למצופה והוא עורר התעניינות רבה לא רק בקרב מהנדסי רכב, אלא גם בקרב כל הקשורים לענף.

הכינוס השנה נחלק לשניים: חלק ראשון, בו הושמעו ברכות והרצאות בנושאים כלליים שהתמקדו במצב ענף ושוק הרכב העולמי כיום, וחלק שני שעסק בהיבטים טכניים וטכנולוגיים טהורים של חלפי רכב ומערכות רכב שונות.

היה זה רק טבעי שבמרכז ההתעניינות עמד המשבר בשוק הרכב העולמי, ששיאו האחרון היה פשיטת הרגל של ענקית הרכב האמריקאית "ג'נרל מוטורס''. למרבה ההפתעה התברר, שהמשבר בשוק הרכב אינו תוצאה של המשבר הכלכלי הגלובלי וסימניו כבר ניכרו זמן רב לפני משבר הסאב-פריים. "פשיטת הרגל של ג'י.אמ. הייתה מונחת על השולחן כבר בשנת 2007 ואין כל קשר בינה לבין משבר הכלכלי העולמי'', אמר יקי אנוך, נשיא איגוד יבואני הרכב בישראל, שהציג נתונים השוואתיים בין המצב הפיננסי של "ג'נרל מוטורס'' ל''טויוטה'' היפנית,בשנת 2007. "ג'נרל מוטורס'' הייתה חייבת לבנקים באותה שנה 33 מיליארד דולר ו''טויוטה'' רק ארבעה מיליארד; לעובדיה הייתה ג'י.אמ. חייבת 47 מיליארד דולר ול''טויוטה'' לא היה שום חוב לעובדים. לקרנות הפנסיה של עובדיה הייתה ג'י.אמ. חייבת 11 מיליארד דולר ו''טויוטה'' רק שישה, וסך כל חובות ג'י.אם לספקיה ב-2007 הסתכם ב-34 מיליארד דולר בעוד ש'טויוטה'' הייתה חייבת לספקים רק 13 מיליארד דולר. "באותה שנה היה המחזור של ג'י.אמ. 180 מיליארד דולר ואילו המחזור של 'טויוטה' היה 250 מיליארד. ההון העצמי של ג'י.אם. היה 53 מיליארד דולר ואילו של 'טויוטה' 155 מיליארד. 'טויוטה' הלכה וצמחה, והתאימה את עצמה לביקושים ואילו ג'י אם רכשה כל דבר שזז בשוק הרכב וכך הלכה והסתבכה. המגלומניה עלתה למנהליה לראש והם איבדו את ההגיון הכלכלי'', הסביר יקי אנוך.
בתמונה למעלה משמאל: יקי אנוך, נשיא איגוד יבואני הרכב בישראל, מברך את משתתפי כינוס הענף להנדסת רכב

יו''ר ארגון המוסכים בישראל, רונן לוי, אמר, כי המשבר בענף הרכב חשף את כל התחלואים ששררו בענף. "ייקח לנו עוד הרבה שנים לבנות מחדש את התשתית של ענף הרכב שנפגעה בגלל המשבר'', אמר.
בתמונה מימין: רונן לוי, יו''ר איגוד המוסכים, מרצה בכינוס השישי לחלפים ומערכות רכב במלון "השרון'' בהרצליה.  

מהנדס אבנר פלור, מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה, שהוא המהנדס הראשון שצמח בתוך המשרד המתמנה לתפקיד זה, הציג את הרפורמות שעומד משרד התחבורה להנהיג בשוק הרכב הישראלי, שהמרכזיות בהן יהיו הנהגת הייבוא המקביל של מכוניות, אימוץ תקנים נוספים מתקינת הרכב האמריקאית ושיתוף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה בתוכנית לגריסת רכב ישן. במסגרת זו ישלם המשרד 3,000 ש''ח לכל בעל רכב שגילו מעל 20 שנה שימסור את רכבו לגריסה, וזאת במסגרת התוכנית להוריד מהכבישים כלי רכב ישנים. "בשלב השני נשלם גם לבעלי רכב בן 15 שנה שימסור את רכבו לגריסה'', אמר פלור.
בתמונה משמאל: מהנדס אבנר פלוך, מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה, מברך בכינוס הענף להנדסת רכב.


הליך חקיקה "דרקוני'' נגד מוסכים לא מורשים
מנכ''ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, שזאת הייתה הופעתו הפומבית האחרונה לפני סיום תפקידו, הדגיש בהרצאתו, כי ענף הרכב הוא אחד הענפים החשובים ביותר בכלכלת המדינה ולמעשה משמש בסיס לחיי היום-יום של האזרחים והמפעלים, כשמינהל הכנסות המדינה במשרד האוצר מוזן באופן שוטף במיליארדי שקלים הנגבים מענף זה. "אנחנו חייבים לטפל בענף בכמה היבטים'', אמר סיטרמן. "הוא חייב להיות מקצועי יותר ולהתייצב בקדמת הטכנולוגיה מבחינת ההון האנושי. האנשים העוסקים בו חייבים להיות ישרים, שומרי חוק ומשלמי מסים''. 

גם הוא דיבר על מפגע המוסכים הבלתי מורשים הפועלים במדינה. "נצטרך לייצר נגדם סנקציות אמיתיות ובשיתוף פעולה עם איגוד המוסכים ליצור הליך חקיקה דרקוני, שבין השאר ישלול רשיונות ממכונאים שעובדים במוסך לא מורשה. לא יקרה כלום אם הם יכנסו לכלא ויישבו שם כמה שנים''. הוא יצא חוצץ נגד מה שכינה "ההיתממות והסלחנות של בתי המשפט בישראל לעברייני המוסכים''.
בתמונה משמאל: גדעון סיטרמן, מנכ''ל משרד התחבורה, מרצה בכינוס השישי של הענף להנדסת רכב

סיטרמן הזהיר מפני מתירנות יתר בתחום הייבוא האישי של הרכב. "לתחום זה נכנסו גורמים שליליים', אמר. "יש שם אנשים שמייבאים לארץ מכוניות ששוויין מאות אלפי שקלים והם מקבלים מהביטוח הלאומי הבטחת הכנסה. המערכת נראית מולם טמבלית. זה כמו לשחק כדורגל עם נעלי בלרינה. התגלו הרבה זיופים בייבוא האישי והקמנו ועדה מיוחדת שתחליט על החמרת הביקורת בייבוא האישי. זה מחייב שינוי חקיקה. כל רכב משומש שייובא בייבוא אישי יהיה חייב לעבור בדיקת 309, והמביאים הם שיצטרכו לשלם עבורה''. עוד הציע סיטרמן לערוך כנס של ראשי ענף הרכב בהשתתפות שופטים, "כדי שהשופטים ייראו מה הם תוצרי העבודה המאומצת בתחומי החקיקה והאכיפה לעומת תוצאות השיפוט של עברייני התעבורה''.

את השפעות המשבר העולמי בענף הרכב על ענף הרכב הישראלי היטיב לתאר אורי פחטר, מנהל הפיתוח העסקי של תעשיית הרכב הישראלית במכון הישראלי לייצוא וישתוף פעולה בינלאומי. לדבריו, מעריכים שלאחר שיסתיים המשבר העובר על ענף הרכב העולמי יישארו בשוק העולמי רק שבע יצרניות רכב, שכל אחת מהן תייצר כחמישה מיליון מכוניות בשנה. לדעתו, פשיטת הרגל הצפויה הבאה בשוק הרכב העולמי תהיה של יצרנית הרכב האמריקאית "פורד''. המשבר העולמי בענף הרכב משפיע על תעשיית הרכב הישראלית, על החברות שמייצרות רכיבים וחלקי חילוף עבור יצרניות רכב בעולם. "170 חברות ישראליות מעורבות בייצוא לתעשיית הרכב, שמסתכם בכ-800 מיליון דולר בשנה, 50% מזה לארה''ב ו-40% לגרמניה. כל היצרניות האלה נפגעו כתוצאה מהירידה הדרסטית בייצור מכוניות בעולם וחלק מהן צפויות להיסגר.
עם זאת רואה פחטר שיש גם הזדמנויות לתעשיית הרכב הישראלית בתקופת משבר. "מכון הייצוא בשיתוף משרד התמ''ת יזם את תוכנית 'שביט סין', שמטרתה לקדם פעילות ישראלית בתעשיית הרכב הסינית'', סיפר. תעשייה זו היא היחידה שלא נפגעה מהמשבר העולמי. בסין פועלות כיום כמאה חברות לייצור רכב, ובשנת 2008 ייצרה סין 9.3 מיליון מכוניות לעומת 12 מיליון מכוניות שייצרה ארה''ב. בשנת 2009 תייצר סין יותר מכוניות מארה''ב. זוהי המדינה היחידה בעולם שמכירות הרכב בה בשנת 2008 עלו ב- % 6 .
פעילות הרכב בסין פותחת אופקים חדשים לתעשיית הרכב הישראלית, אמר פחטר. "יש לנו אפשרות להחליף ספקים גדולים בעולם שפשטו את הרגל ולייצר רכיבים וחלפים גם לרכב משומש. בשנת 2008 ייבאה סין רכיבי ומכלולי רכב בסכום של 14 מיליארד דולר, וזה נותן לנו אפשרות להרחיב את הפעילות בשוק הזה. גם 'פיאט', שרכשה את 'קרייזלר' האמריקאית והפכה ליצרנית הרכב הרביעית בעולם בגודלה, מעוניינת בספקים חדשים ויש אפשרות לקשור עימה קשרים''.
בתמונה מימין, למעלה: אורי פחטר, מנהל הפיתוח העסקי של תעשיות הרכב בישראל במכון הישראלי לייצוא, מרצה בכינוס הענף להנדסת רכב

בחלקו השני של הכינוס הושמעו, כאמור, הרצאות טכנולוגיות, שהתמקדו בכלי רכב חשמליים והיברידיים, בחלפים לרכב העשויים מחומרים פלסטיים וכן בפתרונות טכנולוגיים מתקדמים בנושאי דיאגנוסטיקה, מחזור קרר ממזגנים ואבחון גזי פליטה.

שלח לחבר
שתף





 

 

 

 

 

 
Google