הפוך לעמוד הבית
מכון התקנים הישראלי  מכון התקנים הישראלי
wfeo  World Federation
of Engineering Organizations
מנורה מבטחים פיננסים   מנורה מבטחים פיננסים
הבנק הבינלאומי הראשון  הבנק הבינלאומי

שערי
חליפין
שינוי אחרון: 1.12.2017
יחידות מטבעהשער
סל המטבעות
דולר3.488
אירו4.152
ליש"ט4.706
100 יין3.103

כך ייראו האוטובוסים ההיברידיים שיופעלו במערכת המטרונית בחיפה

מאת: אלי תבור

בעוד שירושלים ותל-אביב תקועות עם מערכות הרכבת הקלה להסעת המונים, שתוכננו עבורן וכבר הושקעו בהן מיליארדי שקלים ללא תוצאות ממשיות, עומדת חיפה להקדים אותן ולהפעיל מערכת הסעת המונים מודרנית באמצעות אוטובוסים תלת-מפרקיים, שתנוע בנתיבים בלעדיים משלה, ושלפחות שישה מ-18 האוטובוסים שיופעלו בה בשלב הראשון יהיו אוטובוסים היברידיים (האחרים יהיו אוטובוסים עם מנועי דיזל), שינועו באזורי המגורים ללא רעש ופליטת מזהמים.



 

 

 

 

 

 

 



בתמונה:
צילום הדמייה של אוטובוס היברידי תלת-מפרקי מתוצרת חברת "הס'' הנוסע במסלול מיוחד בעיר התחתית בחיפה


מתוך נתיבי המערכת החדשה, המכונה "מטרונית'', שיהיו באורך של כ-40 ק''מ בחיפה
ובקריות, נסללו כבר 10 ק''מ. המכרז להפעלת ה''מטרונית'' פורסם לאחרונה ועומד להיפתח, ובכינוס ה-29 להנדסת רכב של הענף להנדסת רכב בלשכת המהנדסים, שהתקיים ב-26 בנובמבר 2009 במלון "דניאל'' בהרצליה, ניתנה למשתתפי הכינוס האפשרות לגלות לראשונה כיצד ייראו האוטובוסים ההיברידיים שינועו בחיפה, כמובטח, עד סוף שנת 2011, ואיך הם פועלים למעשה.

בתמונה מימין: המסלול המיוחד, שכבר נסלל בחלקו בשדרות רוטשילד בן-גוריון ורחוב המגינים בחיפה, עבור מערכת ה''מטרונית'' שתופעל בחיפה

האנס יורג גיסלר, המנהל הטכני של חברת "הס'' השוויצרית, המייצרת חשמליות ואוטובוסים היברידיים הפועלים כבר בשווייץ ובערים אחרות באירופה וברחבי העולם, והמתמודדת על הזכות למכור למפעילי ה"מטרונית'' את האוטובוסים ההיברידיים שיפעלו במערכת ההסעה החיפאית, הציג בכינוס את האוטובוס ההיברידי מתוצרת החברה ופירט את מעלותיו.

חברת ''הס'' הוקמה בשנת 1882 כחברה משפחתית בעיירה הקטנה בלאך בקנטון ציריך בשווייץ. ב-1919 היא החלה לייצר אוטובוסים ומשאיות. ב-1933 היא ייצרה את האוטובוס הראשון בעולם הבנוי מאלומיניום. לאחר מכן פיתחה וייצרה חשמליות וב-2007 הציגה את האוטובוס ההיברידי נמוך הרצפה מתוצרתה, המאפשר כניסה קלה אליו גם לנכים ומוגבלים, הראשון בעולם מסוגו.

בתמונה משמאל:
האנס יורג גיסלר, המנהל הטכני של יצרנית האוטובוסים ההיברידיים "הס'', מציג את האוטובוס בכינוס ה-29 להנדסת הרכב

זהו אוטובוס תלת-מפרקי באורך כולל של 24.7 מטר - או דו-מפרקי באורך של 18 מ'- ברוחב 2.55 מ' ובמשקל 38 טון (של התלת-מפרקי). האוטובוס, בעל ארבע הדלתות, המיוצר על-פי דגם חשמלית שייצרה החברה קודם לכן, מסוגל להסיע עד 200 נוסעים, 68 מהם בישיבה, והוא יכול לנסוע באמצעות מנוע דיזל או מנוע חשמלי המותקן בו, המופעל באמצעות גנרטור הנמצא בשלדת האוטובוס וטוען מצברים בעת שהאוטובוס נע במנוע הדיזל.
יתרונו הגדול של האוטובוס ההיברידי, שבשעה שהוא נע באמצעות המנוע החשמלי שלו בסביבת מגורים הוא שקט לחלוטין, אינו פולט חלקיקים מזהמים, וכשהוא נע במנוע הדיזל צריכת הדלק שלו נמוכה ביותר.



 

 

 

 

 

 




בתמונה:
אוטובוס היברידי תלת-מפרקי מתוצרת "הס'', המופעל בעיר התיירותית טיביגן שליד שטטוגרט בגרמניה


באמצעות 360 העובדים שלה מייצרת "הס'', שהפכה מחברה משפחתית לחברה ציבורית, 2,400 אוטובוסים וחשמליות בשנה. האוטובוסים ההיברידיים של החברה, המכונים "לייטראם'', פועלים כבר בציריך ובערים אחרות בשוויץ, בלוקסמבורג, בגרמניה ובצרפת. ''הס'' הקימה מפעל ייצור גם בארה''ב והיא מתכוונת לשווק את האוטובוסים ההיברידיים שלה שם, כמו גם בישראל.

המערכת ה''מטרונית'' בחיפה והקריות, שעל הקמתה הוחלט כבר לפני כמה שנים, מיועדת להיות מערכת הסעת ההמונים של חיפה, כאלטרנטיבה לפתרון הרכבת הקלה. במערכת מתוכננים להיות שלושה קווים. קו אחד יפעל מאיזור צפון הקריות דרך העיר התחתית של חיפה ועד לחוף הכרמל. הקו השני יופעל מקריית אתא למסוף בת גלים, והקו השלישי מקריית-ים וקריית חיים להדר הכרמל בחיפה.

בתמונה מימין, למעלה: אוטובוס היברידי מדגם "לייטראם'' בעת הרכבתו במפעל  "הס'' בשווייץ

לאחר מיון ראשוני מתמודדות עתה במכרז הסופי להפעלת הקו ארבע קבוצות: קואופרטיב דן; קבוצה הכוללת את אגד תעבורה והחברות תשתית ואגד אחזקות; חברה הכוללת את החברות מטרופולין, יבואנית הרכב מאיר וחברת ההסעות הורן את לייבוביץ; וקבוצה הכוללת את החברות קונקס ונתיב אקספרס. החברה שתזכה במכרז תיהנה מזכויות דרך בלעדיות בנתיבים המיוחדים שנסללו ועוד יסללו עבורה, עליהם נוסעים עתה אוטובוסים רגילים, וכן ברמזורים. המכרז כולל הקמה, תחזוקה והפעלה של שירותי התחבורה הציבורית במטרופולין חיפה עם זיכיוןל-12 שנים.

במשרד התחבורה מציינים, כי האוטובוסים ההיברידיים שיופעלו במערכת ה''מטרונית'' יופעלו כניסוי ואם יעמדו בדרישות והניסוי יעלה יפה יורחב השימוש בהם בכל קווי האוטובוסים במטרופולינים בארץ. זו הסיבה שיצרניות רכב רבות מעוניינות להשתתף במכרז של משרד התחבורה וחברת התחבורה ובניית התשתיות של עיריית חיפה, "יפה נוף'', האחראיות לרכישת האוטובוסים ההיברידיים מתוצרתם.

בתמונה משמאל:
כך נראה פנים האוטובוס ההיברידי מתוצרת "הס'', המסוגל להסיע 200 נוסעים, 68 מהם בישיבה מרווחת ונוחה

הצגת האוטובוס ההיברידי של חברת "הס'' השוויצרית בכנס הנדסת הרכב בהרצליה נעשתה במסגרת מאמצי החברה ונציגיה בארץ לשכנע ביתרונות האוטובוס ההיברידי "לייטראם'' מתוצרתה.

שלח לחבר
שתף





 

 

 

 

 

 
Google