הפוך לעמוד הבית
מכון התקנים הישראלי  מכון התקנים הישראלי
wfeo  World Federation
of Engineering Organizations
מנורה מבטחים פיננסים   מנורה מבטחים פיננסים
הבנק הבינלאומי הראשון  הבנק הבינלאומי

שערי
חליפין
שינוי אחרון: 17.10.2017
יחידות מטבעהשער
סל המטבעות
דולר3.509
אירו4.129
ליש"ט4.629
100 יין3.129

תגלית בכינוס השביעי למערכות רכב וחלפים של הענף להנדסת רכב בלשכת המהנדסים - בישראל יש תעשיית רכב!

מאת: אלי תבור

לא הרבה מאזרחי המדינה מודעים לכך, אבל ישראל היא אחת המדינות רוויות הרכב ביותר בעולם.
על כבישי ישראל נעים כיום כ-2.5 מיליון מכוניות. על-פי הערכות משרד התחבורה, לפי קצב רכישות הרכב הנוכחי במדינה, בשנת 2020, כשאוכלוסיית ישראל תמנה 9-8.5 מיליון נפש, ינועו בכבישי הארץ קרוב לשלושה מיליון מכוניות. ישראל תהיה אז מדינה רווית כלי רכב לכל ק''מ כביש יותר מהמדינות רוויות הרכב ביותר באירופה, כמו הולנד ובלגיה.

עובדה נוספת שאזרחי ישראל אינם מודעים אליה, שבישראל לא מייצרים אומנם כיום מכוניות, אבל יש בישראל תעשיית רכב מפותחת, וזאת למרות שיש בה רק מעט מאוד מהנדסי רכב.
"תעשיית הרכב הישראלית נחבאת מאחורי סטארטאפים", הכריז שמואל בן-ארי, יו''ר הענף להנדסת רכב באגודת מהנדסי מכונות בלשכת המהנדסים והאדריכלים, בכנס השביעי שערך הענף למערכות רכב וחלפים במלון "השרון'' בהרצליה ב-22.6.10. "יש מאות חברות הנדסה ישראליות שמייצרות חלפים ורכיבים ליצרניות הרכב העולמיות. קחו לדוגמה את חברת 'פישמן הנדסה' הפועלת בפארק בר לב שליד כרמיאל. זוהי חברה ישראלית שמייצרת לחברות הרכב העולמיות מגוון מוצרים כמו תרמוסטטים, מכסי לחץ לרדיאטורים, מכסי לחץ למיכלי הדלק ועוד. עם לקוחותיה בעולם נמנות חברות כמו ג'נרל מוטורס, לנד רובר, אאודי, פורשה, סאב ויגואר. חברה זו מייצרת כיום כ-50% מהתרמוסטטים לכלי הרכב המיוצרים בארה''ב''.



 

 

 




בתמונה: קציני רכב של צה"ל, שנוכחותם בלטה בכנס, בהפסקה בין ההרצאות

זו הסיבה לכך, שהכינוס למערכות רכב וחלפים שעורך ענף הרכב בלשכה זו השנה השביעית, זוכה להיענות והתעניינות כה מרובה. מסתבר שנושא מערכות הרכב וחלקי החילוף לרכב מושך לא רק את יצרני החלפים, אלא גם את יבואני הרכב, בעלי המוסכים ואת קציני הרכב בצה''ל ובחברות האזרחיות. כך, למשל, גילתה סגן-אלוף חגית שביט ממצל''ח - מרכז ציוד הלחימה והחלפים של חיל החימוש בצה''ל - כי "אנחנו מנהלים בניהול מתקדם מחסן חלפים של מאות אלפי פריטים''. בהרצאתה בכינוס בנושא "חידושים בניהול מלאי החלפים בצה''ל'', תיארה סא''ל שביט את פעילות מצל''ח. "המרכז מטפל במגוון רחב ביותר של נשקים ורכבים, שחלקם מאוד ותיקים, כבני 40 שנה, וחלקם חדישים ביותר - פאר הטכנולוגיה; חלקם משמשים לפעילות יומיומית ואחרים נשמרים רק לשעת חירום. כדי לנהל משק חלפים כזה יש לקבל אלפי החלטות רכש כשערוצי הרכש הם מגוונים וזמני האספקה הם ארוכים. אנחנו תלויים בספקים ובחומרי גלם מחו''ל. כל שנה אנחנו מקבלים כ-20 אלף החלטות רכש, כשאנחנו סובלים בעיקר מזמני אספקה העלולים להימשך עד שנתיים וחצי מיום ההזמנה. כדי לטפל בכל מלאי החלפים העצום הזה אנחנו נדרשים לפתח בכל עת תהליכים ושיטות לניהול מלאי חלקי החילוף. לצורך זה פיתחנו מנגנון עיתוד יומי - מערכת שאוספת בכל יום אלפי נתונים מכל מערכות צה''ל''. בהמשך הרצאתה המרתקת גילתה סא''ל שביט, כי "צה''ל הולך לקראת הקמת מרכז אספקה אחיד. זהו פרויקט שבו שותף משרד האוצר. מרכז זה, המבוסס על רעיון של מסדר כללי, יוקם בדרום הארץ, לשם מועברים בסיסי צה''ל''.

בתמונה משמאל:
סא"ל חגית שביט, ממרכז ציוד לחימה וחלפים של צה"ל, מרצה בכינוס


קברניטי המשק הטכנולוגי בישראל
פתח את הכינוס מהנדס שמואל בן-ארי, שהביא את ברכתו של יו''ר לשכת המהנדסים והאדריכלים, אינג' יצחק רז, לכינוס. בברכתו אמר רז כי "מדי יום ביומו שוקדות הלשכה ואגודותיה לעשות את כל הנדרש האפשרי על מנת לספק לעמיתיהן מסגרות נוחות למפגש עם חידושי המחר בכל ענפי הטכנולוגיה, המדע והאדריכלות. אנו תקווה, כי בכך אנו תורמים להמשך היותכם קברניטי המשק הטכנולוגי בישראל. אנו מקווים, כי עם שובכם למקומות עבודתכם תפעלו להפצת הידע החדש שיירכש באירוע זה לכל סביבת עבודתכם. בכך הנכם ממלאים את חובתכם למשק ולמדינה''.

בדברי הפתיחה שלו אמר שמואל בן-ארי: "השנה מאופיינת בתחילת יציאת תעשיית הרכב ממשבר 2008-9. השינוי מתבטא בעיקר בכמויות המכוניות המיוצרות, אך בתחום הרכב הכבד הדשדוש עדיין נמשך. חרף המכשולים הכלכליים, החליטו המדינאים באירופה לעבור לתקן יורו 6 כבר בשנת 2013/14, כך שעדיין מחכים לנו פיתוחים, שכלולים והתפתחויות בפיתוח מנועי השריפה הפנימית, כשעדיין לא עיכלנו את השכלולים המגיעים כיום בתקני יורו 5.
"כל יצרני הרכב עובדים ומשקיעים מאמצים ואמצעים בפיתוח כלי רכב היברידיים, היברידיים נטענים וחשמליים. בכלי הרכב החשמליים הבעיות העיקריות עליהן יש עוד להתגבר הן: טווח הנסיעה, משקל המצברים וזמן טעינתם. אפילו במכון התקנים הישראלי הוקמה ועדת תקינה לרכב חשמלי, שיש לי הכבוד לעמוד בראשה. בתחום הזה של כלי רכב חשמליים, נמצאת ישראל בחזית התקינה העולמית. בתחום מערכות הרכב, מכלליו וחלפיו העולם ממשיך להתקדם. מערכות הזרקת בנזין ישירה קיבלו שדרוג ותאוצה, תיבות הילוכים רגילות מופעלות מחשב בעלות 6 ו-7 הילוכים וחברת ZF אפילו הודיעה לאחרונה על כניסה לייצור תיבה אוטומטית בעלת 8 הילוכים, שתיוצר באירופה ובארה"ב משנת 2013''.

בתמונה משמאל:
מהנדס שמואל בן-ארי, יו"ר הענף להנדסת רכב בלשכת המהנדסים ויו"ר הכינוס


בהמשך הכנס עמד שמואל בן-ארי על המהפכה המתחוללת בשוק הרכב העולמי באומרו: "עד שנת 2009 היינו רגילים לכך שהאמריקאים מובילים את שוק הרכב העולמי. בשנת 2009 ייצרה סין 15 מיליון כלי רכב ואילו ארה''ב ייצרה 11.5 מיליון מכוניות בלבד. היא הפכה להיות היצרנית מספר שתיים בעולם. במקום השלישי מדורגת יפן ובמקום הרביעי ברזיל. גרמניה, שהייתה היצרנית מספר ארבע בעולם ירדה למקום החמישי. שתי המדינות שהובילו את שוק הרכב העולמי, ארה''ב וגרמניה, מוצאות את עצמן מאחורי העולם השלישי המתעורר והמגמה הזאת תימשך''.

את ברכת יבואני הרכב הביא לכינוס מנכ''ל איגוד יבואני הרכב, יהודה רודד, שאמר בין השאר: "פתיחת שוק הרכב לייבוא מקביל תגרום לכך שגם נושא החלפים יתפתח, ומי שירוויח מכך בעיקר הוא הלקוח. הכוונה של כולנו היא לקדם את ענף הרכב, למרות שההשפעה שלנו על ייצור הרכב היא זעירה - יבוא המכוניות לישראל הוא פחות משליש האחוז מכלל הייצור העולמי של כלי הרכב. בפחות מיום עבודה אחת מייצרת תעשיית הרכב העולמית את כל אספקת הרכב למדינת ישראל''.

בתמונה משמאל: יהודה רודד, מנכ"ל איגוד יבואני הרכב

יו''ר איגוד המוסכים, רונן לוי, קבל בדברי ברכתו לכינוס, על כך שהנגישות למידע אודות חלפים של בעלי המוסכים היא "מבצע קשה ביותר''. "מדינת ישראל מייבאת את רוב סוגי הרכב בעולם וזה מקשה על המוסכים להתמודד עם כלי הרכב המגיעים אליהם לתיקון ותחזוקה'', אמר לוי. בהמשך דבריו קרא לשיפור התקנים לחלפים משופצים. "חלפים משופצים חייבים לעמוד בסטנדרטים של בטיחות בדיוק כמו חלפים חדשים''. הוא קבל גם על כך ש"הביקוש לתיקונים מייצר בישראל אלפי מוסכים לא חוקיים המסכנים חיי אדם''.

בתמונה מימין: רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל

אבנר פלור, מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה, בירך את משתתפי הכינוס בשם משרדו. בין השאר הוא הכריז כי "ישראל היא אחת המדינות המתקדמות ביותר בעולם בתחום הרכב''.

בתמונה משמאל: אבנר פלור, ראש אגף הרכב במשרד התחבורה נושא את הרצאת הפתיחה בכינוס


הרכב הופך למתוחכם ומסובך

במסגרת ההרצאות המקצועיות הרבות שהושמעו בכינוס הוצגו בפני המשתתפים חידושים במערכות הזרקת בנזין ישירה תוך התאמתה לדרישות יורו 5. ארז מוספי, מחברת "לדיקו'' המייצגת בישראל את יצרנית מערכות הרכב העולמית "בוש'', תיאר את היתרונות של הזרקת הדלק ישירות לתא השריפה במנוע המכונית. "התוצאה היא ביצועים טובים יותר וצריכת דלק נמוכה יותר הגורמת לחיסכון של עד 15% בצריכת דלק בהשוואה להזרקה רגילה, כתוצאה מכך ניתן להגביר את יחס הדחיסה וליצור יעילות תרמית טובה יותר, המאפשרת להוריד את נפח המנוע ובכך להפחית את פליטת המזהמים'', הסביר.

ד''ר אפרים ווסרפוגל, נציגה בארץ של יצרנית הרכב הצרפתית "רנו'' לנושאי רכש גומלין, הרוכשת חלפים מ-15 חברות ישראליות, הרצה על "האתגר באספקת חלפים ליצרני הרכב''. "עולם הרכב השתנה באופן דרמטי ב-25 השנים האחרונות'', אמר המרצה. " כלי הרכב הפכו, יום אחר יום, ליותר מסובכים ומתוחכמים. נוספו להם מערכות מתוחכמות. לפיכך חייב כל ספק בשרשרת האוטומוטיבית להפגין יכולות התפתחות מקצועיות רציניות. הספקים חייבים לעבוד עם צוותים מסורים כדי למקסם את הפשטות. על הספקים להקדים את השוק על מנת לספק ערך מוסף לשרשרת ייצור הרכב. דרישות האיכות והאמינות של היצרנים (שכמה מהם מציעים לקונים אחריות לשבע שנים) מחייבות את הספקים לאפס ליקויים בייצור (חלק אחד ממיליארד)''. בהמשך אמר וורספוגל הספקים חייבים לספק ערך מוסף אינטלקטואלי למוצרים ולתהליכים.

בתמונה משמאל: ד"ר אפרים  ווסרפוגל

אורי וינקלר, נשיא יבואנית חלפי הרכב "אוטוורקס", הרצה על שוק ייצור מערכות הרכב והחלפים העולמי לאור המשבר הכלכלי הגלובלי. הוא הביא דוגמה מגרמניה, שבה בין השנים 2007-2005 נסגרו רק עשר יצרניות חלפים, ואילו בשנת 2009 נסגרו בה קרוב ל-200 יצרניות חלפים. "הפגיעה בשוק החלפים הייתה זהה בכל סוגי החלפים לרכב'', אמר וינקלר. הייתה ירידה חדה. ברוסיה, למשל, היא הגיעה ל-51%, אבל בברזיל לא הייתה ירידה כלל ובסין היה דווקא גידול של 27%. ספקי החלפים סבלו ממחסור עצום במזומנים. היה מחנק אשראי אדיר. המשבר חשף את הבעיות שהיו כבר קודם לכן בשוק החלפים. מי שלא היה בנוי נכון סבל בצורה קשה יותר''.
בהמשך סקר וינקלר את המגמות העתידיות הצפויות השוק החלפים העולמי, כמו הצפי לתוחלת חיים ארוכה יותר של החלפים, כמעט כפולה מזו של היום. "בעתיד יצטרכו לסווג חלפים באיכויות שונות ובמחירים שונים'', אמר. "נראה כי% 5 משוק הרכב העולמי יהיו בסין ובאסיה. תוך עשר שנים כ-15% מהשוק יהיו מכוניות LCC - Low Cost Cars, שמחיריהן ינועו בין 2,500 ל-5,000 דולר ויצרני החלפים בשוק הזה פשוט לא יהיו קיימים, שכן יהיה מדובר במכוניות ללא הגה כוח, כריות אוויר, חלונות חשמל או מיזוג אוויר. תצטרך להיות קורלציה בין מחיר הרכב למחירי החלפים. יצרני הרכב בהודו מבקשים לקנות כיום כרית אוויר בעשרה דולר, כשמחירה הריאלי הוא 300 דולר. השוק הולך לקראת מהפכות גדולות. אותן החברות שתוכלנה להשתלב בתמורות הטכנולוגיות ולבצע את השינויים הדרושים בקווי הייצור, תוך גמישות בניהול כוח אדם, הן אלו אשר ישרדו ואף יתחזקו בהשוואה למתחרים. יצרנים קטנים רבים וחברות שלא יעמדו בקצב השינויים הנדרשים פשוט ייעלמו''.

בתמונה מימין, למעלה: אורי וינקלר, נשיא יבואנית חלפי הרכב "אוטוורקס" מרצה בכינוס



 

 




בתמונה:
המשתתפים בכינוס מאזינים להרצאות

הרצאות נוספות בכינוס היו של גב' מונא עפיפי מ''אפסילון דלתא'', על מערכות מולטיפלקס לרכב כבד ואוטובוסים; של מישי הורביץ על חברת "אלכס אורגינל'' שהוא משמש בה כמנכ"ל, יצרנית מערכות הרכב מהוותיקות בישראל; של שי מוסקוביץ מ''צ'מפיון מוטורס'' על תיבות הילוכים אוטומטיות חדשות במכוניות קבוצת פולסוואגן; של סא''ל עופר בן אברהם, מהחטיבה הטכנולוגית של צה''ל על תכנון מערכות סינון אוויר ברכב שטח; של יהודה שרצקי, הטכנולוג הראשי של חברת "פז שמנים'', שהרצה על התאמת מפרטי שמני מנועים למנועי יורו 4 ויורו 5; של אסף קציר, מחברת "אלימקס'' על מלמות תרמיות המסייעות לנהגים; ושל דב שטקלר, מחברת "תמן'' על התאמת רכב לנהיגת נכים. אלכס בוגטיקוב, ראש גף המוסכים באגף הרכב במשרד התחבורה, הציג את החידושים הטכנולוגיים האחרונים בתחום שילוב מערכות חניה אוטומטיות מתוחכמות ברכבים היוקרתיים.

שלח לחבר
שתף





 

 

 

 

 

 
Google