הפוך לעמוד הבית
מכון התקנים הישראלי  מכון התקנים הישראלי
wfeo  World Federation
of Engineering Organizations
מנורה מבטחים פיננסים   מנורה מבטחים פיננסים
הבנק הבינלאומי הראשון  הבנק הבינלאומי

שערי
חליפין
שינוי אחרון: 17.10.2017
יחידות מטבעהשער
סל המטבעות
דולר3.509
אירו4.129
ליש"ט4.629
100 יין3.129

מערכת רכב חדשנית המאפשרת למכונית להחנות את עצמה

מאת: אלי תבור

מי לא מכיר את הבדיחות השדופות על נשים נהגות שאינן יודעות להחנות רכב ברברס?! רשת האינטרנט מלאה בסרטונים מבדחים הלועגים לנשים שאינן יודעות להחנות "חנייה פראללית'', כלומר במקביל למדרכה, אפילו במרווח המספיק לחנייה של שלוש מכוניות.
זהו, שלא עוד! מערכת רכב חדשה שפותחה על-ידי יצרני הרכב מאפשרת לוותר על הוראת החנייה ברברס בשיעורי הנהיגה. לא רק לנשים. גם לגברים. בעזרתה יודעות עתה המכוניות להחנות את עצמן ללא כל קשר מי נוהג בהן.

בכינוס השביעי למערכות רכב וחלפים של הענף להנדסת רכב בלשכת המהנדסים, הציג מהנדס אלכס בוגטיקוב, ראש תחום שירותי תחזוקה במשרד התחבורה, את החידושים האחרונים בתחום מערכות החנייה האוטומטיות לרכב. באמצעות סרטונים מבדחים על נהגים שאינם מסוגלים להחנות את רכבם במקביל למדרכה הוא המחיש את הבעיה, המוכרת גם לנהגים זכרים, ותיקים ומנוסים. לאחר מכן הציג את הפתרון שנמצא.

בתמונה מימין: מהנדס אלכס בוגטיקוב, ראש תחום שירותי תחזוקה במשרד התחבורה

תחילת הדרך הייתה בהתקנת חיישנים בפגוש האחורי של הרכב, המיועדים להקל על נסיעה במהלך אחורי. חיישנים אלה מבוססים על מה שנלמד מעטלפים ודולפינים. אלה מוצאים את דרכם בצורה כמעט עיוורת על-ידי שידור גלי קול קצרים. כשאלה נתקלים במחסום כלשהו הם חוזרים אליהם וקליטתם מונעת התנגשות בהם. כך פועלים גם החיישנים. הם משדרים גלי קול, קולטים אותם בחזרתם וכך מסוגלים למדוד בדייקנות של סנטימטרים את המרחק למכשול, המוצג על גבי צג קטן המותקן בקדמת הרכב. כיום מותקנים חיישנים כאלה כמערכות סטנדרטיות כמעט בכל כלי הרכב החדשים. בכלי רכב יקרים מותקנת גם מצלמה אחורית זעירה, המופעלת אוטומטית כשמהלך אחורי נכנס לפעולה ומציגה על מסך המולטימדיה שבקדמת הרכב פנורמה של השטח שמאחורי המכונית.



 

 

 

 






בתמונה:
מערכת ההחניה האוטומטית הראשונית של "טויוטה'' שבה בוצעה ההחנייה בעזרת מסך תצוגה


בשנים האחרונות החלו יצרני הרכב לפתח חידושים המבוססים על החיישנים האלה. החלוצה הייתה יצרנית הרכב הגרמנית ב.מ.וו. שפיתחה מערכת אוטומטית להחניית רכב במוסכים. הבעיה שם היא שמקום החניה הוא בדרך כלל צר מאוד וקשה לנהג המחנה לפתוח את הדלת ולצאת מהרכב. כמו כן, בדרך כלל מושלכים במוסכים הביתיים חפצים שונים, שהמכונית יכולה להיתקל בהם או לדרוס אותם. כדי להתגבר על כך התקינו מהנדסי הרכב של החברה חיישנים גם בפגוש הקדמי של הרכב. אלה והחיישנים האחוריים משגרים את נתוניהם למחשב זעיר במכונית. כך יכול הנהג לצאת מהרכב מבלי לכבותו ובאמצעות שלט-רחוק להסיע את המכונית אל תוך המוסך הביתי ומתוכו החוצה באמצעות השלט. אם יבחינו החיישנים במכשול תיעצר המכונית אוטומטית עד שהנהג יפנה אותו.

מכאן הייתה הדרך קצרה לפיתוח שורה של מערכות החניה אוטומטיות, כמו
Intelligent Parking Assist System - IPAS,
או Advanced Parking Guidance System - APGS.
במערכות אלה העבירו החיישנים את נתוניהם למחשב. ברגע שהמחשב עיבד את הנתונים הוא מפעיל את ההגה בצורה אוטומטית, מבלי שהנהג ייגע בו, ומסיע את המכונית אחורנית וקדימה בצורה עצמאית לחלוטין. בצורה כזו יכולה המכונית להחנות את עצמה אוטומטית גם אם המרווח העומד לרשותה לחנייה מקבילה הוא קטן ביותר, ללא חשש שתפגע במכוניות שלפניה ומאחוריה.

חברת "טויוטה'' היפנית פיתחה מערכת אוטומטית כזאת עבור רכבי הפאר היוקרתיים שלה מסדרת "לקסוס'' כבר ב-2003.




 

 

 

 





בתמונה:
מכונית "לקסוס'' של "טויוטה'' מדגימה בתצוגה חנייה אוטומטית במרווח חניייה קטן


בעקבותיה הלכו חברות אחרות, כמו "אאודי'' ו''פולקסוואגן'' הגרמניות, ואחריהן גם יצרניות הרכב האמריקאיות. כיוון שמערכות חנייה אוטומטיות אלה היו בתחילה יקרות מאוד, הן הותקנו רק במכוניות היוקרתיות והיקרות ביותר, או לפי דרישה בתשלום נפרד.

במרוצת השנים האחרונות פותחו מערכות חנייה אוטומטיות משוכללות וזולות יותר. אם במערכות הראשונות היו חסרונות, כמו קושי להחנות במורד או בעלייה, כיום כבר פתרו גם בעיות אלה. המערכות החדשות מסוגלות לא רק להחנות את הרכב אלא גם לאתר מקום חנייה מתאים. הנהג מסיע את המכונית לאורך שדרת מכוניות חונה וכאשר חיישנים צידיים מאתרים מרווח חנייה מספיק לרכב הם מסמנים לו על כך. הוא לוחץ על כפתור, מפעיל את מערכת ההחניה האוטומטית, מרים את ידיו מההגה והמערכת תעשה כבר את כל שאר העבודה.




 

 

 




בתמונה:
"פאסאט'' מתוצרת "פולקסוואגן'' שבה מותקנת מערכת חניה מקבילה המופעלת גם באמצעות שלט רחוק מחוץ למכונית

יצרנית הרכב האמריקאית "פורד'' כבר שילבה השנה את מערכת ההחניה האוטומטית שלה הנקראת Active Park Assist כמערכת סטנדרטית מובנת בכל המכוניות מדגם "פלקס'' מתוצרתה. זוהי מערכת חישה אולטרסונית, המחשבת בעצמה את זווית ההטייה האופטימלית של ההגה ומכוונת את המכונית אוטומטית בדייקנות בנסיעה לאחור לחנייה מקבילה. השלב הבא הוא, כמובן, מכונית שגם נוהגת את עצמה אוטומטית. בכבישים עמוסי תנועה.

שלח לחבר
שתף





 

 

 

 

 

 
Google