הפוך לעמוד הבית
מכון התקנים הישראלי  מכון התקנים הישראלי
wfeo  World Federation
of Engineering Organizations
מנורה מבטחים פיננסים   מנורה מבטחים פיננסים
הבנק הבינלאומי הראשון  הבנק הבינלאומי

שערי
חליפין
שינוי אחרון: 17.10.2017
יחידות מטבעהשער
סל המטבעות
דולר3.509
אירו4.129
ליש"ט4.629
100 יין3.129

כנס AUVSI2012 - סיקור המושב השלישי שהתמקד בכשב''מים - כלי שייט בלתי מאוישים

מאת: רועי שני


 

 

 

 



בפעם הראשונה התארח הכנס הבינלאומי של האיגוד הבינלאומי למערכות לא מאוישות (AUVSI) בישראל.
הכנס, שנערך ביוזמת אגודת מהנדסי מכונות בלשכת המהנדסים, התקיים במלון דיויד אינטרקונטיננטל בתל אביב ב-20 - 22 למרץ 2012, וכלל מגוון רחב של הרצאות מפי מיטב הדוברים בתחום המערכות האוטונומיות - מהארץ ומחו"ל.

את מסכת הברכות פתח מי שכהן בתור יושב ראש הכנס - חתן פרס ישראל להנדסה ד"ר דוד הררי, ואחריו ברכו את מאות המבקרים והמרצים גם אינג' עמנואל ליבן, יו''ר אגודת מהנדסי מכונות בלשכת המהנדסים וד"ר אריה פרי,
נשיא AUVSI Israel Chamber.

את מושב הפתיחה של הכנס כיבד תא"ל אופיר שוהם, ראש המנהלת למחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון (מפא"ת), אשר פירט אודות המגמות והיעדים בתחום פיתוח מערכות בלתי מאוישות בישראל; באוויר, בים וביבשה. תא"ל שוהם הדגיש כי גם כיום עומדת תעשית הכלים הבלתי מאוישים בפני אתגרים עליהם יש להתגבר, הכוללים, בין היתר, בעיות תקשורת, אתגרים בהתמודדות עם מכשולים בשטח, וכן מחירן הגבוה של המערכות אשר מעיב על הטמעתן לצרכים צבאיים ואזרחיים.

לאחריו נשא דברים פרופסור צ'ארלס (צ'אק) ת'רופּ, ממשרד המדע והטכנולוגיה האמריקאי בבית הלבן, אשר סיפר אודות תחומי הסיוע המגוונים מהם נהנים בני האדם מהרובוטיקה: בצבא, תעשיה, רפואה, מדע, חינוך, ואפילו רובוטים השואבים אבק בבתים וכן רובוטים המשמשים כבני זוג ביפן. את עיקר הרצאתו הקדיש פרופ' ת'ורפ להיבט של שמירה על בטיחות אשר מקנה השימוש ברובוטים, למשל השימוש ברובוטיקה מתקדמת במהלך האסון הגרעיני בפוקושימה - יפן, מערכות רובוטיות לכיבוי שריפות, שימוש ברובוטים לאזורים בהם בני האדם לא יכולים לשרוד כמו קרקעית הים והחלל ועוד.

את מושב הפתיחה של הכנס חתם מייג'ור מארק וויטל, מחיל התותחנים של הצבא הבריטי, אשר תאר את הפיתוח והשימוש במערכות אוטונומיות לא מאוישות בצבא הבריטי. הצבא הבריטי ערך שימוש בכלי טיס בלתי מאוישים כבר בסוף שנות ה-70. ההתפתחות המאסיבית בשדה זה חלה בתחילת שנות ה-90, במלחמת עיראק הראשונה, כאשר הצבא הבריטי השתמש בכלי טיס חדשים שפותחו לצורך ריגול ואיסוף מודיעין. צרכי הצבא במלחמת עירק השניה ובאפגניסטן השתנו- ואיתם גם יעדי הפיתוח. כתוצאה פותחו מגוון מערכות אוויר, ים ויבשה. את הרצאתו סיים מייג'ור וויטל בדגש על חשיבות הגורם האנושי העומד מאחורי המערך האוטונומי, אשר אחראי על הטמעה, לימוד והפעלה של כלים מורכבים אלו.

מושב 3: כלי שיט בלתי מאוישים (כשב''מים)
את המושב השלישי שהוקדש לכלי שיט בלתי מאוישים ניהל אל"מ ששי חודדה, ראש מחלקת אלקטרוניקה של חיל הים.

בתמונה משמאל:
אל"מ ששי חודדה, ראש מח' אלקטרוניקה של חיל הים, יו"ר המושב השלישי בכנס בנושא כשב"מים

המושב נפתח בהרצאתו של סרן אורן גל, ראש תחום כלים אוטונומיים בחיל הים, אשר תאר את מפת דרכים של כלי שיט בלתי מאוישים בחיל הים. סרן גל תאר ראשית את מגוון הצרכים של חיל הים בשימוש במערכות אוטונומיות מתקדמות, הכוללים: לוחמה נגד צוללות, איתור ונטרול מוקשים ימיים, לוחמה אלקטרונית ואיסוף מודיעין ובקרה על כלי שיט אחרים. לאחר מכן פרש סרן גל את האתגרים העיקריים העומדים בפני חיל הים בתחום הכשב''מים, והדגיש כי היעד שלהם הוא לפתח מערכות אוטונומיות עד כמה שאפשר אך ככל שדרגת האוטונומיות עולה כך גם נוצרים אתגרים חדשים. האתגרים העיקריים לדבריו, הם: פיתוח חיישנים בסביבה ימית הרגישה לאזעקות שווא, תנועה אוטונומית של כלי השיט בגלים, גאות ובזרמים, דרך לשלוט בכלי והתקשורת בין הכלים האוטונומיים בעצמם ונושא האנרגיה והיעילות במטרה לפתח כלים בעלי זמן משימה ארוך ופתרונות אנרגיה מתאימים. סרן גל סיכם את הרצאתו בכך שבשנים הקרובות יוגבר השימוש בכשב"מים בחיל הים, ושלב הפיתוח הבא הוא פיתוח כלים הנושאים גם כלי נשק ובעלי יכולת לביצוע משימות באופן אוטונומי.
בתמונה מימין:
סרן אורן גל, ראש תחום כלים אוטונומיים בחיל הים

את ההרצאה השניה נשא ד"ר נועם ברוק, ראש צוות הפיתוח של פרויקט Protector- רפאל, אשר הציג את האתגרים בפיתוח ה-Protector.
ה-Protector הינו כלי שיט אוטונומי אשר פותח לצורך שמירה על הביטחון. הרעיון שעומד מאחורי פיתוח הכלי הוא הגנה על ספינת אם, כאשר מספר כלי Protector שטים בקרבתה ומונעים פיגועי טרור. כאשר מתקרב לספינת האם כלי שיט חשוד, יוצאים כלי ה-Protector לעברו ויוצרים איתו מגע ראשוני. הדבר מונע סיכון לאנשי צוות שאמורים היו ליצור את אותו מגע תוך נטילת סיכונים.

בתמונה משמאל: ד"ר נועם ברוק, ראש צוות הפיתוח של פרויקטה- Protector של רפאל

ה-Protector מצויד בסוגים שונים של גלאים, חיישנים, מצלמות אלקטרו-אופטיות ורדאר. הדגם החדש של הכלי, Protector-11m, אף מצויד במערך נשקים יחודי המכונה "מיני-טייפון" הניתן לשליטה מרחוק. לדברי ד"ר ברוק האתגרים המרכזיים הכרוכים בפיתוח ה- Protectorהם גורמים הקשורים לסביבה: סביבה ימית מאוד קשה שמשפיעה על מערכות השליטה והתקשורת, סביבה דינמית שמשתנה כל הזמן, וסביבה בעלת שני מימדים בלבד (בשונה משלושה מימדים שיש באוויר או ביבשה) בה נמצאים גורמים נוספים- בין אם עוינים ובין אם לאו. דגם ה- Protector-11m החדש מכיל שיפורים משמעותיים: מערכת התקשורת ושליטה אלחוטית בכלי הנשק הכוללת פונקציות בטיחות חדשניות כמו תותח מים בדומה לפיזור הפגנות, מודול משימה בעל רגולציה מוקפדת על בטיחות ובטחון, וכן מערכת שינוע חדשנית אשר נותנת מיצוי אופטימלי לתנאי הסביבה.

לאחר מכן עלה לפודיום הנואמים ד"ר שמעון שמחוני, מנהל פרויקט כלים בלתי מאוישים בתעשייה האווירית, אשר הרצה על פיתוח כלים בלתי מאוישים בתעשיה האווירית. ד"ר שמחוני פתח בסקירת האפליקציות שכלי שיט בלתי מאוישים מסוגלים לספק, למשל, פטרול, שמירה על ביטחון, ירי למטרות בחוף ועוד. לדבריו, המערכות כוללות שלוש עמדות עיקריות: הכלי עצמו, עמדת השליטה והתקשורת הלוויינית, ועמדת ניתוח החומר הנאסף. לתעשיה האווירית מספר מערכות כלי השיט לא מאוישות הנמצאות כיום בדור הפיתוח השני שלהן, והן באות בגדלים שונים ומיועדות להן משימות שונות. הגישה של התעשיה האווירית בפיתוח כלי שיט לא מאוישים הינה גישה מודולרית לפיה הם מאמצים שיטות של ספינות קטנות ומיישמים אותם בספינות גבולות יותר. את עיקר הרצאתו הקדיש ד"ר שמחוני להצגת המפרט של אחת ממערכות כלי השיט האוטונומית של התעשיה האווירית – מערך כלי שיט אוטונומיים המצויידים במצלמות, GPS ומצפן, אשר בעיבוד הנתונים המתקבל מהן אפשר לזהות ולאתר בזמן אמת מיקומים מדוייקים של אירועים המתרחשים בים הפתוח. ספינות אלו מותאמות גם למצב אוטונומי מוחלט וגם לשליטה ידנית מרחוק, ולהן מערך שליטה מתוחכם על ההגאים, תקשורת, מנועים ועוד.

בתמונה משמאל: ד"ר שמעון שמחוני, מנהל פרויקט כלים בלתי מאוישים בתעשייה האווירית

את המושב השלישי חתם גלעד שטיינר מחברת אלביט מערכות, בהרצאה על תפעול כלים אוטונומיים בתנאי מזג אוויר קשים. שטיינר החל את הרצאתו בסקירת הצרכים בכלים אוטונומיים, למשל: התרכזות במשימה ולא בשינוע ותפעול הכלי, התגברות על תקשורת ויזואלית רגילה המוגבלת באופק (20 ק"מ), וצמצום הוצאות בהכשרת והעסקת כוח אדם תפעולי. למרות שמפעיל אנושי של כלי שיט מבצע תמרונים וניווט טובים יותר משל מערכות אוטונומיות, גם לו יש מגבלות על הסירה כמו: מחלת ים, מרחב הנדרש לאדם ולציוד שלו, והצורך להגן על חיי אדם. הרצאתו של שטיינר הציגה מערכת משוכללת של חברת אלביט, אשר פותחה במטרה להתגבר על תנאי הסביבה הימיים הקשים. המערכת של אלביט כוללת מגוון רחב של סנסורים ואפליקציות, הכוללות זיהוי וחישוב של כיוון ומהירות הרוח, מכשולים בדרך, עומק, זרמים, גלים, מזג אוויר ועוד, אשר על סמך עיבודם ניתן לבצע שינוי בזמן אמת של מסלול השיט למסלול אופטימלי חדש. בדומה למפעיל אנושי, בכוחה של המערכת לנבא את הגל הבא ולהתחמק ממנו. בעזרת המערכת החדשנית ניתן לשלוט בתנועת כלי השיט האוטונומיים באופן יעיל יותר, ולקבל מסלול שיט נוח ובטוח גם במזג אוויר ותנאי סביבה ימיים קשים.

בתמונה משמאל: גלעד שטיינר, חברת אלביט

תערוכה מסחרית
במקביל להרצאות הרבות, נערכה במתחם הכנס תערוכה של הפיתוחים החדשניים ביותר בתחום המערכות הלא מאוישות. בתערוכה הציגו 46 נציגי מיטב החברות המובילות בתחום מישראל ומהעולם, אשר חשפו בפני המבקרים הרבים את חוד החנית הטכנולוגית בתחום הכלים והמערכות הלא מאוישות, עד שנדמה היה כאילו המוצגים נלקחו מתוך סרט מדע בדיוני עתיר תקציב.

חברת אלביט הציגה את המטוס ללא טייס הגדול ביותר שלה "הרמס 900", שנחשב לאחד מהמל"טים המתקדמים ביותר נוכח ריבוי הסנסורים והמטע"דים (Payloads) שהוא נושא.

בתמונה: המל"ט "הרמס" של חברת אלביט














במתחם
התעשייה האווירית הציגו מגוון רחב של מערכות מתקדמות לשליטה ובקרה על כלים בלתי מאוישים, כמו MOSP3000 - מערכת אלקטרו-אופטית ואינפרא-אדומה רב-חיישנית, המיועדת לשימוש במטוסים ללא טייס.

חברת רפאל נתנה טעימה מאיך יראה שדה הקרב העתידי והציגה בין היתר את מערכת ה-Spike, מערכת לשיגור טילים לא מאוישת ומתוחכמת אשר מתהדרת בשיעורי דיוק פנומנליים.

חברת Genius, הציגה דגם של הרכב הבלתי מאויש Gardium, המאפשר טיפול באירועים תוך הפעלת אמצעים והעברת מידע רציף מסוגים שונים בכל תנאי מזג האוויר, וללא צורך בסיכון חיי אדם.

אחד מהמוצגים המעניינים היה של חברת SkySapience, אשר חשפה את ה- HoverMast, כלי טיס קל לא מאייש שנראה כמו לקוח מאיוריו של ז'ול וורן, ובנוי מחמישה מדחפים האוחזים במטע"ד שיכול לנסוק עד לגובה 50 מטרים, ומיועד לשמירה על גבולות, בטחון בשדות תעופה, מבצעים צבאיים ועוד.

בתמונה: המשתתפים בכנס מקשיבים להרצאה


שלח לחבר
שתף





 

 

 

 

 

 
Google